Ads by Nuffnang

Tarikh: 26 - 27 April 2014
Line-up: Dalam 15 orang kot
Menu: Dinner- Bbq kambing & ayam, nasi goreng kampung
          Breakfast untuk keesokan harinya- Nasi lemak beserta hotdog scramble egg

Hutan Lipur Gunung Nuang terletak di dalam Hutan Simpan Hulu Langat yang merupakan sebahagian dari Hutan Taman Negeri, juga dikenali sebagai Taman Warisan Negeri Selangor. 17 km dari Bandar Cheras melalui Jalan Hulu Langat - Pangsun dan 28 km dari Bandaraya Kuala Lumpur. Merupakan gunung tertinggi di daerah Selangor iaitu 1493 meter dari aras laut (4898 kaki). Tapi trip kali ni tak sampai puncak pun, hanya takat kem lolo je. Haha..

Atas kesilapan teknikal, kami mulakan pendakian pada jam 6.30pm. Sampai check point pertama dah masuk waktu maghrib, maka kami rehat dulu dalam 45 minit settlekan solat dan rehat la sepuasnya. Sorang member kami terpaksa bergerak on that time nak catch-up group lagi satu yang naik awal sikit dari kami. Meremang gak bulu roma dia daki time waktu-waktu maghrib ni, keseorangan pulak dari check point 1 ke 2. Untuk sampai ke kem lolo akan lalui 5 check point dan akan menyeberangi beberapa kali sungai.

Antara 10pm - 11pm kami selamat sampai ke kem lolo dan waaahhh khemah dah siap setting cantik oleh member kami yang lagi awal naik kem lolo semata-mata nak book camp site yang strategik tepi sungai. Terima kasih korang. Dah sampai kan, apa lagi jom ar start hidupkan arang untuk ber'bbq' la kita. Agak-agak perut dah diisi, tidurlah hamba dengan nyenyaknya.

Keesokan paginya, bangun makan lagi dan mandi sungai. So trip kali ni memang santai sungguh. Korang takkan lapar nya la sebab nak turun ni bekalan makanan masih ada banyak lagi..hahaha

Our ascending time, we took about 2 hours 45 minutes and descending time, we took about 1 hour 40 minutes for 11.6 km return lolo camp. Good job, haha okay la kan for newbies.

Sambil tunggu orang sambil bergopro yeaa

Port kami. Gambar malam tiada. Tapi aktiviti barbeque tu memang ada.
Sungai sebelah khemah je.

Nasi lemak in the making.

Budak baju biru tu, arif yang naik sampai puncak gunung nuang.

Gopro dalam sungai with ana. Haha

Jom balik.

Sebelum pulang rumah kami singgah makan petang jap.
Disebabkan kat atas line tak berapa nak okay, perghh banyak gila
notification masuk. Hehe

Night hiking at Bukit Saga, Cheras

Hahhaha, bulan ni memang dipenuhi dengan aktiviti outdoor je. Mana taknya weekdays pun aku belasah join group backpackers.my ni pergi hiking di Bukit Saga, Cheras (group yang sepatutnya aku join pergi hiking di gunung gap-gunung ulu semangkuk). Huhu sehari sebelumnya member tanya nak join ke tidak? Tanpa fikir panjang aku on je. Woooww ni kira first time hiking malam, cuak juga la kan.

Dalam jam 10pm kami mulakan pendakian yang mana starting point nya di Jalan Saga 28, Taman Saga. Yang aku dengar ada banyak laluan A, B, C dan D. Trek paling tegak adalah trek A. Dan rasanya kami ambil laluan A (malam tak nampak, hehe). Permulaan trekking tu ada laluan bertangga simen dan kat awal-awal simen tu kedengaran bunyi air terjun. Jumpa je tokong kecil nanti ada simpang ke laluan A, menegak je la daki sehingga ke puncak.

Lebih kurang sejam lebih kami tiba di puncak. Selesai bergambar kat atas puncak kami bergerak ke kawasan lapang. Ada mini gym kat situ dan kemudahan untuk bercamping disediakan. Haa group ni first time aku join tak sangka pula tengah-tengah malam dorang boleh pakat masak steamboat. Perghhh memang sedap la kan..Meriah gila weyy lepas penat hiking melantak, then dah kenyang masing-masing malas nak turun balik. Hahaha lawak, eh tapi agak-agak dah sejam lepak kat atas kitorang turun ar..besok nak keje kot..jangka masa turun pun lebih kurang sejam.

Disebabkan malam, maka hp simpan dalam poket je ar. Yang atas ni je la sempat kami snap sebelum mulakan perjalanan. Yang bawah ni semua hasil tangkapan abg wan, presiden backpackers.my..thanks yea beri kebenaran share di sini :) (eh ye2 je dah minta izin..oopss sorry)

Suluh jangan tak suluh.
Orang lain sibuk memasak aku tolong tengok je la. Nanti banyak tangan lain
plak jadinya..hahaaha alasan

Perut kenyang suka hati je lompat. Bye.

Tuesday 29 April 2014

Eskpedisi menawan Gunung Angsi, Kuala Pilah

Tarikh: 12 April 2014

Masa: 8.00am

Ahli kumpulan: 9 orang (geng hikers Gunung Datuk hari tu, ada new hikers gak)

Wang pendaftaran: RM5 (sijil disertakan..perghh)

Every month kena hiking!! (Januari and March dikecualikan sebab pergi travel & holiday..poyooss) Tu azam baru untuk 2014 kononnya, maka trip ni dikira untuk lepas gian la haha..if tak dapat join memang aku mengamuk..hehe Sebab patutnya last week aku join group backpackers pergi Gunung Gap-Gunung Ulu Semangkuk. Malangnya terdapat beberapa alasan yang membuatkan aku tak dapat pergi..Sedihhh

Tak pe la kan, insyaAllah next time boleh pergi..So after breakfast kami bergerak ke Ulu Bendul. Korang sedia maklum yeaa, Gunung Angsi ni terletak di Tanjung Ipoh yang mana terletak di daerah Kuala Pilah, Nogori Sembilan mempunyai ketinggian setinggi 825 meter (2,702 kaki). Ia merupakan salah satu tarikan bagi Hutan Rekreasi Ulu Bendul dan terbuka bagi pendakian. Pencinta alam sekitar boleh la lihat pelbagai pokok tropika sepanjang pendakian dan pemandangan gunung-ganang dari puncak.

Pendakian Gunung Angsi biasanya mengambil masa selama empat jam yang melalui laluan trek sepanjang 4.5 kilometer sepanjang Sungai Batang Terachi. Trail mendaki kami pilih dari Ulu Bendul manakala trail menurun kami lalu Bukit Putus. Dapat merasai dua laluan yang berbeza. Tapi dari exit Bukit Putus tu kena jalan dalam 5km ke tempat parking kami di Ulu Bendul.

Laluan denai dari ulu bendul
Setelah sejam berjalan sepanjang denai akhirnya inilah check point ke gunung angsi

Menyeberangi sungai

View from the peak

Kedai dalam hutan di laluan exit bukit putus
Gong Xi Fa Cai

Yeaahh dah sampai, buka kasut ada 2 bekas kena gigit pacat.

Sunday 13 April 2014

Weekend Getaway to Penang #streetart #warmuseum

Ini sambungan dari entry sebelum ni..haha agak kelewatan meng'update'kannya..boleh jadi tepu juga la ingatan ni.. Hashtag throwback tau..Ok its Sunday guys, 9th March 2014. Second day of missing flight MH370. Selain berdoa, kita yang masih hidup haruslah menjalani kehidupan seperti biasa dan today we'll be my last day in Penang. Yes, it's just a short trip so lets explore as much as you can.

This was one of my wishlists, captured the Penang street art. Siap request lagi kat member yang stay Penang untuk pergi ke sini..Thanks babe by the way for fulfill my wish list. Korang layan la beberapa gambar yang sempat ku snap kat tempat ni. Eh lupa pula nak bagitau, better korang sewa basikal RM10 untuk sehari. Ianya lagi mudah untuk korang mencari lukisan street art ni dipamerkan sebab ianya berada di lorong-lorong yang agak terpencil..haha Kami pun perasan bila orang berkerumun kat suatu tempat tu, suspek mesti ada lukisan kat situ..Actually ada map tapi tak reti sangat nak baca, alasan je tu, cakap je la malaskan.. :)

Ni basikal yang kami sewa.
Aiskrim kepal.
Cuaca panas. Walaupun aiskrim ni menarik tapi kami pilih untuk beli air sejuk,
hilangkan dahaga.

Ni bukan street art tapi terjumpa, nampak macam menarik..

Agak-agak dah rasa diri tu burn akibat panas yang melampau, we end our cycling. Tak semua street art yang kami jumpa, pusing nya pusing eh macam dah jauh pula. Nanti sampai ke seberang jaya kami cycling..haha Lepas dah serah basikal tu kepada empunya kitorang gerak menuju ke Penang War Museum.

Penang second bridge dapat dilihat dari Penang War Museum dengan jelas.

Paintball park pun ada disediakan.
Orang kat kaunter tu kata nanti ada orang 'jaga' kat setiap check point.
Ermm orang betul takde pun. huhu
Okay tempat ni macam menarik. Nak tau kenapa? At first kami plan nak pergi Penang War Museum pada waktu malam iaitu pada hari aku fly ke penang, jumaat tu. Ramai yang kata tempat ni dianggap antara tempat yang paling berhantu di Asia. Wooww bunyi seram tu. Tapi malangnya plan tu tak jadi sebab lambat sangat dah time tu, plus rupa-rupanya if nak buat night tour kena book awal-awal. Thanks God. Haha

Waktu operasi: Isnin hingga Ahad 9am to 11pm (if nak buat ghost tour kena buat book reservation dulu yeaa)
Harga tiket: RM20 untuk dewasa & RM10 untuk budak.

Muzium perang sebesar 20 ekar yang dibina di Bukit Batu Maung ini sebenarnya adalah bekas kubu British pada waktu perang Dunia ke-2. Dibina pada tahun 1930an, kubu ini kemudiannya ditukar menjadi penjara dan kem seksaan untuk askar Melayu, Sikh dan British yang ditawan oleh tentera Jepun apabila mereka berjaya merampas bukit ini. Oleh kerana orang tempatan tidak berani menjejakkan kaki ke sini, ia akhirnya terbiar dan diselubungi hutan selama lebih 50 tahun.

Hari ini, kubu yang berusia ini telah dipulihkan kembali sebagai muzium dan simpanan sejarah untuk tatapan generasi yang bertuah tidak melalui zaman perang. Anda akan dapat melihat kesan tinggalan seperti berek askar, tempat memasak, tempat menyimpan senjata dan peluru sehinggalah ke terowong bawah tanah dan sisa kubu perang yang masih tinggal.

Kami masuk halfway terowong ni, lepas tu patah balik.
Rasa lain macam je. Tak berani ar..

Tempat pancung kepala orang. Tengkorak pun masih ada kat situ.